Cinema filmcollege

Cinema Middelburg presenteert een Collegereeks van 6 bijeenkomsten waarin de filmgeschiedenis zal worden belicht. Deze reeks vormt een rode draad door de filmhistorie en is tevens een goed vertrekpunt als het gaat om filmverdieping.

Hoe zijn verschillende genres en stromingen ontstaan? En wat maakt een film een klassieker of juist een cultfilm? Fragmenten laten zien dat Charlie Chaplin ook zonder geluid ontzettend grappig is en Gene Kelly laat in Singin' in the Rain zien hoe de komst van de geluidsfilm de nodige problemen en hilariteit teweeg bracht. Maar er wordt ook ingegaan op de vraag in hoeverre de filmgeschiedenis bepaald is door de maatschappij. Sinds wanneer wordt film als kunstvorm gezien en hoe is deze kijk op de film door de jaren heen veranderd?

Kortom een vogelvlucht door ruim honderd jaar filmgeschiedenis aan de hand van talloze fragmenten uit films die bepalend zijn geweest voor het verloop van de filmhistorie.

Onze docent is filmwetenschapper Rudi de Boer.

Tijdens zijn studie Theater, Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht is hij zich gaan verdiepen in de filmgeschiedenis en in de verschillende filmculturen. In deze periode ontwikkelde hij o.a. een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Filmeducatie is voor hem een belangrijk thema. Nu is hij dan ook werkzaam als filmdocent bij diverse filmtheaters, opleidingen en filmfestivals.

Aanmelding:

De inschrijving bedraagt bedraagt € 90,=. Donateurs betalen € 75,=

In de pauze wordt u door Cinema Middelburg een kopje koffie/thee aangeboden. Na afloop van elk college ontvang u een hand-out, zodat u thuis nog alles eens rustig kunt nalezen. Om het geheel gezellig en overzichtelijk te houden zijn er een beperkt aantal plaatsen (50) beschikbaar.

Schrijft u dan ook z.s.m. in. Via www.cinemamiddelburg.nl klik op 'E-tickets' en kies datum 29/9 om 15.00 Cinema Filmcollege. Dit ticket is dan geldig voor alle bijeenkomsten.

Koop nu al een e-ticket, er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Via E-tickets, vrijdag 29/9 om 15.00 uur
€ 90, inclusief een kopje koffie
Donateurs betalen € 75

Filmwetenschapper Rudi de Boer neemt je mee op reis en dompelt je onder in de wondere en rijke historie van de film. Zes bijeenkomsten lang kom je meer te weten over film aan de hand van verschillende thema’s en fragmenten.

Data en tijdstip:
6 bijeenkomsten, op vrijdag van 15.00 tot 17.30
vrijdag 29 september 2017
vrijdag 13 oktober 2017
vrijdag 27 oktober 2017
vrijdag 10 november 2017
vrijdag 24 november 2017
vrijdag 8 december 2017


Programma


vrijdag 29 september:

Hoe is de film eigenlijk ontstaan? Per ongeluk! Filmmakers als Georges Méliès en D.W. Griffith begonnen vervolgens te experimenteren met montage en special effects en langzaam ontstond er een filmtaal die wij allemaal begrijpen. Slapstickacteur Charlie Chaplin wordt gezien als één van de eerste grote filmsterren. Samen met Buster Keaton wist hij het publiek aan het lachen te krijgen. In de jaren ’20 ontstond bovendien voor het eerst het idee dat film een kunstvorm kon zijn. Klassiekers als Nosferatu en Metropolis (Duits expressionisme) en surrealistische films als Un Chien Andalou zijn hier het levende bewijs van - en dienen nog steeds als inspiratie voor veel filmmakers.

vrijdag 13 oktober 2017:

1927 was een belangrijk jaar voor de filmgeschiedenis. De eerste geluidsfilm voor het grote publiek kwam uit: The Jazzsinger. Maar deze overgang ging niet helemaal vlekkeloos.. De jaren ’30. De crisis had toegeslagen en overal waren mensen werkloos. Mensen hadden behoefte aan een goedkope ontsnapping uit hun dagelijks leven. Hollywood speelde hier goed op in: Fred Astaire en Ginger Rogers zorgden voor vrolijkheid met hun tapdansmusicals en maffiafilms als Scarface en Public Enemy zorgden voor de nodige spanning. Maar filmmakers kregen in deze periode ook te maken met hevige censuur - waar veel regisseurs overigens alleen maar creatiever door werden. En toen kwam Technicolor eind jaren ’30 ook nog eens met de kleurenfilm.

vrijdag 27 oktober 2017

In de jaren ’40 zien we de film noir, die bekend staat om de stoere ‘hard-¬boiled’ detective en natuurlijk de femme fatale. De filmindustrie werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in dienst gezet van propaganda: zelfs Disneyfilmpjes leerden kinderen over de Nazi’s. Ook binnen de filmwereld vonden er vernieuwingen plaats. Sinds de jaren ’50 werd er gebruik gemaakt van ‘method acting’ om een rol zo realistisch mogelijk neer te zetten. Dit realisme zien we ook terug in Italië waar filmmakers na de oorlog de harde realiteit wilden laten zien. In Frankrijk ontstond aan het eind van de jaren ’50 de Nouvelle Vague-stroming. Filmjournalisten als Godard en Truffaut hadden interessante theorieën over film en gingen ook zelf experimenteren met het medium.

vrijdag 10 november 2017

Amerika werd in de jaren ’50 en ’60 opgeschrikt door een aantal seriemoordenaars. Alfred Hitchcock maakte er een film over: Psycho. Deze geniale regisseur wist precies hoe hij het publiek moest bespelen en heeft in feite de blauwdruk gemaakt van de spannende film. Deze periode werd ook bepaald door de Koude Oorlog. Bioscopen probeerden kijkers te lokken met 3D films, cinemascope, feel¬‐o-¬rama en smell-¬o-¬rama en het visuele spektakel van films als Ben Hur en Cleopatra. De jaren ’60 staan bekend om de opkomst van de jongerencultuur (denk aan de Beatles), de seksuele revolutie en flower power (‘make love not war’). De Italiaanse film La Dolce Vita van Fellini laat bovendien zien hoe waanzinnig de sterrenadoratie in die tijd was.

vrijdag 24 november 2017

Jonge regisseurs als Steven Spielberg, Martin Scorsese en Francis Ford Coppola kregen vanaf de jaren ’70 meer vrijheid om wat gewaagder te filmen. Tieners worden in de jaren ’80 een belangrijke doelgroep en de tienerkomedie (The Breakfast Club) en yuppenfilms als The Secret of my Succe$s zijn een feit. Ook zien we de opkomst van de computer en de eerste digitale special effects. Het geloof in religie en de overheid kreeg bovendien een deuk in deze periode. Het geloof werd geparodieerd of bekritiseerd en we zien veel paranoia thrillers waarin een politieke samenzwering of schandaal centraal staat. Ook werden er veel films over de Vietnamoorlog gemaakt. In Duitsland zien we ‘das neue kino’ beweging die zich voor het eerst durft te uiten over de Tweede Wereldoorlog.

vrijdag 8 december 2017

De jaren ’90 en de jaren ’00 worden getekend door het Postmodernisme: alles kan en alles mag. Weg met de hokjesgeest! Minutenlange gesprekken over mayonaise? Waarom niet? Archiefmateriaal en foto’s? Akkoord! Ook zien we de opkomst van de Dogma-beweging - die zich afzet tegen de gelikte Hollywoodfilms - en daar tegenover juist intelligente ‘blockbusters’ als Inception. Want filosofie in een film gemaakt voor een miljoenenpubliek is toch ook postmodern? En welke invloed hebben zaken als social media en de aanslagen op de Twin Towers op de (Amerikaanse) film?

 

Logo ANBI

Logo Europa Cinemas