
Regisseur: | Rudi de Boer |
Jaar: | 2025 |
Taal: | Nederlands |
Speelduur: | 105 minuten |
Zaal: | Grote Zaal |
Storyline
Nog meer eigenzinnige regisseurs
Sommige regisseurs maken meer dan films: ze creëren een beeldtaal die je meteen herkent. In deze nieuwe reeks staan filmmakers centraal die zich niets aantrekken van regels of trends maar een hun eigen koers varen. We reizen van de revolutionaire energie van de Franse Nouvelle Vague naar de verstilde kracht van de Aziatische cinema en eindigen bij Amerikaanse auteurs die Hollywood op eigenzinnige wijze naar hun hand zetten. Met veel filmfragmenten en achtergrondverhalen ontdek je hoe deze regisseurs hun handtekening achterlaten in het filmlandschap.
Lezing 1: Regisseurs van de Nouvelle Vague
“De camera als penseel, het licht als woord”
Een handcamera, natuurlijk licht en een frisse blik: de Franse Nouvelle Vague gooide eind jaren ’50 alle filmregels die er tot dan toe was overboord. In deze lezing staan Jean-Luc Godard, François Truffaut, Alain Resnais en Agnès Varda centraal. Vier filmmakers die ieder op hun manier de regels herschreven. Denk aan Godards radicale montagestijl in À bout de souffle, Truffauts gevoelig portret van jeugd in Les Quatre Cents Coups, Resnais’ experimentele tijdstructuur in Hiroshima mon amour en Varda’s speelse feministische blik in Cléo de 5 à 7. De invloed van de Nouvelle Vague is tot op de dag van vandaag zichtbaar. Regisseur Richard Linklater laatste film Nouvelle Vague is een eerbetoon aan deze stroming.
Lezing 2: Aziatische regisseurs
“Subtiliteit, poëzie en visuele verfijning”
De Aziatische cinema blinkt uit in subtiliteit, poëzie en stilistische schoonheid. In deze lezing bekijkenn we het werk van Ang Lee, Hirokazu Kore-eda, Wong Kar-Wai en Bong Joon-ho: vier regisseurs uit vier verschillende landen met ieder een eigen stijl. Van Lee’s intieme drama Brokeback Mountain tot Kore-eda’s ontroerende familiefilm Shoplifters van de zintuiglijke melancholie in Wong Kar-Wai’s In the Mood for Love tot de maatschappijkritische scherpte van Bong Joon-ho’s Parasite: hoe brengen zij grote thema’s, zoals verlies, verlangen of ongelijkheid gelaagd in beeld?
Lezing 3: Amerikaanse filmauteurs
“Auteur-visies in een commerciële industrie”
In het hart van de Amerikaanse filmindustrie werken regisseurs die hun eigen pad kiezen, soms tegen alle studio-verwachtingen in. In deze lezing staan Paul Thomas Anderson, Jim Jarmusch, Spike Lee en Terrence Malick centraal: vier filmmakers met een uitgesproken visie. Denk aan Andersons meedogenloze karakterstudie in There Will Be Blood, Jarmusch’ minimalistische poëzie in Paterson, de urgente maatschappelijke zeggingskracht van Spike Lee’s Do the Right Thing en Malicks filosofische The Tree of Life. Wat betekent auteurschap in een land waar film vaak draait om de keiharde centen?
7, 21 & 28 november 2025